Η διδακτική πρόταση αφορά την ταυτότητα (α+β)² = α²+β²+2αβ και την νοηματοδότησή της από τους μαθητές στο πλαίσιο των εμβαδών κατάλληλων γεωμετρικών σχημάτων. Οι μαθητές καλούνται να συγκρίνουν τα εμβαδά των τετραγώνων με
πλευρές α, β και α+β και να εκφράσουν τη σχέση τους αλγεβρικά. Έτσι η
ταυτότητα αποκτά νόημα, καθώς εκφράζει σχέση εμβαδών τετραγώνων. Στη
συνέχεια προτείνονται δραστηριότητες στις οποίες αλλάζει το πλαίσιο
εφαρμογής της ταυτότητα και σταδιακά μια αποπλαισίωση.
Η πρακτική αυτή δεν βοηθά τους μαθητές να νοηματοδοτήσουν την ισότητα, δηλαδή αφενός να κατασκευάζουν μια καλή εικόνα στο μυαλό τους για την δομή της ταυτότητας και αφετέρου να αντιληφθούν την ισοδυναμία των δύο εκφράσεων της ισότητας.
Στόχοι της διδακτικής πρότασης είναι να βοηθήσει τους μαθητές
Οι μαθητές χρειάζεται να γνωρίζουν, να εκφράζουν και να εφαρμόζουν
Η διδασκαλία προτείνεται να διεξαχθεί στο εργαστήριο υπολογιστών ή σε αίθουσα με ένα υπολογιστή και βιντεοπροβολέα η διαδραστικό πίνακα ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να πειραματιστούν στο πλαίσιο της δραστηριότητας.
Ακόμα προτείνεται οι μαθητές να συνεργαστούν σε μικρές ομάδες για να απαντήσουν στα ερωτήματα του φύλλου εργασίας και να προετοιμάσουν μια συζήτηση στην τάξη.
Ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να παραλείψει να ενθαρρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά και να τους δώσει την ευκαιρία να εκφράζουν στην ομάδα τους και στην τάξη τι ιδέες τους, τις απόψεις τους και τα συμπεράσματά τους.
Η αξιολόγηση αφορά αφενός την επίτευξη των στόχων της διδασκαλίας και αφετέρου την αποτελεσματικότητα του σχεδίου.
Ως προς το πρώτο, ο διάλογος στην τάξη μπορεί να δώσει μερικά αρχικά στοιχεία στον εκπαιδευτικό που να αξιολογούν τον βαθμό στον οποίο έγινε κατανοητή η έννοια της ταυτότητας, της απόδειξης και της αξιοποίησης της επιμεριστικής ιδιότητας.
Ως προς το δεύτερο σκέλος, η αξιολόγηση του πρώτου σκέλους, ο χρόνος που απαιτήθηκε για να υλοποιηθεί η διδασκαλία, η καταλληλότητα των μέσων που χρησιμοποιήθηκαν καθώς και η συζήτηση στο τέλος της διδασκαλίας είναι δείκτες που μπορούν να βελτιώσουν το σχέδιο και το φύλλο εργασίας.
Μερικά στοιχεία της διδακτικής πρότασης την καθιστούν κατάλληλη για να φέρει σε επαφή τους μαθητές με τις αλγεβρικές εκφράσεις, την ισοδυναμία τους (ταυτότητες) και την αξιοποίησή τους στον μετασχηματισμό σύνθετων εκφράσεων και εξισώσεων.
Ακόμα, το γεγονός ότι οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν τις σχέσεις (α+β)² και α²+β² και να συμπληρώσουν την ισότητα (α+β)² = α²+β²+ μπορεί να συμβάλει στο να αποφευχθούν τα συνήθη λάθη τους.
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την παρακάτω εφαρμογή και να ζητήσει από τους μαθητές του να πληκτρολογούν το πρώτο μέλος διαφόρων ταυτοτήτων, να επιλέξουν το 5ο εικονίδιο, να παίρνουν το ανάπτυγμα και να προσπαθούν να αποδεικνύουν την ισότητα που προκύπτει.
[1], [1], [2], [3]
κγ
Γνωστικά θέματα
Παιδαγωγικά και διδακτικά θέματα
Η πρακτική αυτή δεν βοηθά τους μαθητές να νοηματοδοτήσουν την ισότητα, δηλαδή αφενός να κατασκευάζουν μια καλή εικόνα στο μυαλό τους για την δομή της ταυτότητας και αφετέρου να αντιληφθούν την ισοδυναμία των δύο εκφράσεων της ισότητας.
Καινοτομίες
2. Στόχοι διδασκαλίας
Στόχοι της διδακτικής πρότασης είναι να βοηθήσει τους μαθητές
- Να αντιληφθούν ότι η ταυτότητα εκφράζει μια σχέση ισοδυναμίας μεταξύ δύο αλγεβρικών εκφράσεων.
- Να χρησιμοποιήσουν την ταυτότητα για να απλοποιήσουν άλλες αλγεβρικές εκφράσεις.
3. Προαπαιτούμενα
Οι μαθητές χρειάζεται να γνωρίζουν, να εκφράζουν και να εφαρμόζουν
- Το εμβαδόν τετραγώνου.
- Τις δυνάμεις
- Την επιμεριστική ιδιότητα.
4. Μέθοδος και μέσα διδασκαλίας
Η διδασκαλία προτείνεται να διεξαχθεί στο εργαστήριο υπολογιστών ή σε αίθουσα με ένα υπολογιστή και βιντεοπροβολέα η διαδραστικό πίνακα ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να πειραματιστούν στο πλαίσιο της δραστηριότητας.
Ακόμα προτείνεται οι μαθητές να συνεργαστούν σε μικρές ομάδες για να απαντήσουν στα ερωτήματα του φύλλου εργασίας και να προετοιμάσουν μια συζήτηση στην τάξη.
Ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να παραλείψει να ενθαρρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά και να τους δώσει την ευκαιρία να εκφράζουν στην ομάδα τους και στην τάξη τι ιδέες τους, τις απόψεις τους και τα συμπεράσματά τους.
5. Δραστηριότητες των μαθητών (το φύλλο εργασίας)
Το θέμα
Οδηγίες
Πειράματα
- Επιλέξτε το κουτί "Παζλ τετραγώνου". Μπορείτε να συνδυάσετε τα 4 σχήματα έτσι ώστε να σχηματίσετε ένα τετράγωνο χωρίς κενά και επικαλύψεις μεταξύ των σχημάτων αυτών;
- Επιλέξτε το κουτί "Σύγκριση εμβαδών". Μπορείτε τα τοποθετήσετε τα δύο τετράγωνα με πλευρές α και β στο εσωτερικό του τετραγώνου με πλευρά α+β, χωρίς επικαλύψεις, έτσι ώστε αφού ταιριάξετε κατάλληλα κορυφές και οι πλευρές να μπορείτε να συγκρίνετε το εμβαδόν τους;
Διερευνήσεις
- Τα τρία τετράγωνα έχουν εμβαδά α², β² και (α+β)² αντίστοιχα. Μπορείτε να συγκρίνετε τα εμβαδά (α+β)² και α²+β²;
- Μπορείτε να συμπληρώσετε τη σχέση (α+β)² = α²+β² + _____________;
Αποδείξεις
- Μπορείτε να αποδείξετε αλγεβρικά την ισότητα που διατυπώσατε στο τελευταίο ερώτημα;
Συζήτηση στην τάξη
- Ποιους αριθμούς μπορείτε να αντικαταστήσετε στη θέση των α και β ώστε να ισχύει η ισότητα (α+β)² = α²+β² +2αβ που διατυπώσατε; Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα.
α
|
β
|
(α+β)²
|
α²+β² +2αβ |
1
|
1
|
||
-1
|
2
|
||
0
|
-3
|
||
1,2
|
-1
|
||
-2
|
0,5
|
- Στην αλγεβρική παράσταση Α=(α+β)²+2α(α-β) κάποιος αντικατέστησε τον παράγοντα (α+β)² με την παράσταση α²+β²+2αβ και πήρε την παράσταση Β = α²+2αβ+β²+2α²-2αβ = 3α²+β². Η νέα παράσταση Β που προέκυψε τι σχέση έχει με την αρχική Α; Μπορεί κάποιος να γράψει την ισότητα (α+β)²+2α(α-β) = 3α²+β²; Και γιατί;
- Μπορείτε να εξετάσετε αν ισχύει η ισότητα (χ+2)²=χ²+4+4χ;
- Κάποιος μαθητής έγραψε την ισότητα (α-β)²=α²-β²-2αβ. Πώς μπορεί να ελέγξει αν είναι σωστή ή λάθος; Και αν είναι λάθος τι πρέπει να διορθώσει;
6. Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση αφορά αφενός την επίτευξη των στόχων της διδασκαλίας και αφετέρου την αποτελεσματικότητα του σχεδίου.
Ως προς το πρώτο, ο διάλογος στην τάξη μπορεί να δώσει μερικά αρχικά στοιχεία στον εκπαιδευτικό που να αξιολογούν τον βαθμό στον οποίο έγινε κατανοητή η έννοια της ταυτότητας, της απόδειξης και της αξιοποίησης της επιμεριστικής ιδιότητας.
Ως προς το δεύτερο σκέλος, η αξιολόγηση του πρώτου σκέλους, ο χρόνος που απαιτήθηκε για να υλοποιηθεί η διδασκαλία, η καταλληλότητα των μέσων που χρησιμοποιήθηκαν καθώς και η συζήτηση στο τέλος της διδασκαλίας είναι δείκτες που μπορούν να βελτιώσουν το σχέδιο και το φύλλο εργασίας.
7. Προστιθέμενη αξία
Μερικά στοιχεία της διδακτικής πρότασης την καθιστούν κατάλληλη για να φέρει σε επαφή τους μαθητές με τις αλγεβρικές εκφράσεις, την ισοδυναμία τους (ταυτότητες) και την αξιοποίησή τους στον μετασχηματισμό σύνθετων εκφράσεων και εξισώσεων.
Ακόμα, το γεγονός ότι οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν τις σχέσεις (α+β)² και α²+β² και να συμπληρώσουν την ισότητα (α+β)² = α²+β²+ μπορεί να συμβάλει στο να αποφευχθούν τα συνήθη λάθη τους.
8. Επέκταση
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την παρακάτω εφαρμογή και να ζητήσει από τους μαθητές του να πληκτρολογούν το πρώτο μέλος διαφόρων ταυτοτήτων, να επιλέξουν το 5ο εικονίδιο, να παίρνουν το ανάπτυγμα και να προσπαθούν να αποδεικνύουν την ισότητα που προκύπτει.
Παράδειγμα.:
- Πληκτρολογήστε την έκφραση (2α+β)^2, επιλέξτε το πέμπτο εικονίδιο ¨Απαλοιφή" συμπληρώστε την ισότητα (α+2β)²= ......... και στη συνέχεια αποδείξτε την αλήθεια της.
9. Πηγές
Οι παρακάτω πηγές μπορούν να συμβάλλουν σε περισσότερη μελέτη[1], [1], [2], [3]
κγ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου